tirsdag 28. januar 2020


Dette provoserar og sjokkerar meg grenselaust. At eg skulle få denne hedenskapen nært inn i familien, hadde eg aldri trudd. Eg klarer ikkje høyre ordet «matiasmeno». Eg er freista til å kalle det satanisme. Grekarane er lidenskapelege kristne. Ortodokse kristne. Kvifor trur dei då på denne eldgamle egyptiske overtrua som oppstod 6000 år før Kristus?? Eg vaks opp i ein kristen heim og eit kristent miljø. Etterkvart tok eg til å stille meg spørsmål om kva eg ville tru/ikkje tru. Eg har gjort eit val, og vil respekterast for det, slik eg respekterar andre sine. Heldigvis er ytringsfridomen enno ikkje forboden hverken her eller i Hellas. Men eg meinar fortsatt at verda går og skal gå framover, trass eldgamle lovbøker.
Artikkelen nedanfor har eg saksa frå nettet:

Det onde øyet er en overtro på at noen mennesker kan skade andre ved å se på dem på en bestemt måte. Personen som gir noen det onde øyet kan gjøre det med hensikt å skade eller utilsiktet, som følge av følelser misunnelse mot den personen han eller hun ser på. Offer for onde øyet kan lide slike effekter som generell uflaks, sykdom eller død.
Den vanligste varianten av det onde øyet i folkeminne er at produsert av misunnelige blikk. Det er derfor en cautionary tale, mot både synden misunnelse og for overdreven stolthet. Plager det onde øyet kan gis ikke bare til andre mennesker, men også til barn, husdyr og livløse gjenstander man øynene med misunnelse.
Troen på det onde øyet opprinnelse i Midtøsten, Middelhavet Europa og Sør-og Sentral-Asia. Den har både muslimske og jødiske lore og har spredt seg til Nord-Europa og Amerika. I noen områder er, blå øyne antatt å være spesielt utsatt for å gi det onde øyet. Dette kan være fordi blåøyet utlendinger vil trolig bli kjent med lokale skikker og tabuer om å se på andre eller beundrer andres eiendeler eller barn.
Folk rettsmidler mot effektene av onde øyet florerer. Kohl, en av verdens eldste kosmetikk, har vært tradisjonelt brukt rundt øynene av menn, kvinner og barn i Midtøsten i århundrer som en beskyttelse mot onde øyet. I India, kalles et rødt pigment kumkum brukes på kinnene av samme grunn, og i Bangladesh, sorte prikker er malt på barns panner å avverge det onde øyet. Mange rettsmidler mot onde øyet innebære brennende spesifikke stoffer og /eller resiterte visse bønner.
Amuletter er en av de vanligste beskyttelse mot onde øyet. I antikkens Roma ble ulike fallisk amuletter og uanstendig hånd gester antas å avverge forbannelse. Onde øyet smykker er spesielt vanlig i Tyrkia, der den blå øye-lignende design er kjent som Nazar . I Midtøsten, har en amulett kjent som hamsa hånd et øye design og sies å beskytte bæreren mot onde øyet. Den hamsa hånden er religiøst betydning for både jøder og muslimer.

Δεν μπορω να το ακοσω/den borå na to akousså = eg klarer ikkje høyre det


Ingen kommentarer: